نظرية الكاتبة ارنا برودبار حول مفهوم المقاومة ذات الطابع الإحتفالي في رواية "لويزيانا"
Abstract
This paper demonstrates how Erna Brodber’s Louisiana introduces a genre of utopian transformation that articulates the reality of “what should have happened,” hence presenting a form that discontinues dominant power relations. Brodber posits a revolutionary theory of writing that initiates discursive resistance to colonial history. Arguably, Brodber’s narrative suggests a revisionary epistemology of language in order to initiate transformation and a progressive therapy of union and celebration. Such epistemology recalls the primordial black story that transcends the reality of colonization. In this context, Brodber’s Louisiana reads George Lamming’s theory of colonial limitation of language to propose a healing strategy that recovers the history of meanings unrecognized by the colonized subject. Reading celebratory resistance in Louisiana invokes a cultural dialogue with the Caribbean poetics of resistance and accentuates the narrative’s contribution to the genre of resistance writing.
يوضح هذا البحث كيف أن رواية "لويزيانا" لارنا برودبار تقدم أسلوبا للكتابة المقاوِمة ذا طابع تحولي طوباوي والذي يتبنى واقع "ما توجب أن يحدث"، وبالتالي أنموذجا لوضع نهاية لعلاقات القوة السائدة. يمكن القول أن برودبار تفترض نظرية ثورية للكتابة مناهضة للتاريخ الاستعماري إذ تطرح روايتها مفهوماً يعيد تصور اللغة بوصفها وسيلة للتحولو التغيير كما وتطرح علاجاً لها متسماً بالإحتفالية التي تتغنى باستعادة قصة الأصول الواحدة والتآلف بين السود والتي تتجاوز واقع الاستعمار. وفي هذا السياق، تعد "لويزيانا" قراءة لنظرية جورج لامينغ عن التهميش الاستعماري للغة إذ تقترح إستراتيجية لتطهير و إزالة الضرر عن اللغة وذلك بإعادتها إلى أصولها التاريخية التي تم طمسها من قبل الاستعمار. إن قراءة المقاومة الإحتفالية في "لويزيانا" تبرز مساهمة هذه الرواية في إغناء آليات السرد القصصي المقاوِم وإقامة حوار ثقافي مع استراتيجية الكتابة المقاوِمة في الأدب الكاريبي.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.