أثر استخدام إستراتيجية خرائط المفاهيم في اكتساب الطلبة/ المعلمين لمفاهيم مقرر المناهج التربوية وآرائهم نحوها
Abstract
يستهدف هذا البحث تعرف أثر استخدام إستراتيجية خرائط المفاهيم في اكتساب الطلبة مفاهيم مقرر المناهج التربوية مقارنة بالطريقة التقليدية واتجاهاتهم نحوها، وقد تكونت عينة البحث من ( 144) طالبا وطالبة من طلبة السنة الثالثة في كلية التربية بجامعة تشرين تمّ تقسيمها إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تكونت من (73)طالبا وطالبة، وأخرى ضابطة تكونت من (70) طالبا وطالبة، وللإجابة عن أسئلة البحث واختبار فرضياته جمعت البيانات باستخدام اختبار المفاهيم تمّ تطبيقه على مجموعتي البحث قبليا وبعدياً، واستبانه لقياس آراء الطلبة نحو خرائط المفاهيم ومدى فاعلية استخدامها، تمّ دراسة صدقهما وثباتهما، واستخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية في التطبيقين القبلي والبعدي وأظهرت النتائج تفوق أفراد المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في اختبار المفاهيم، وآراء إيجابية لدى أفراد المجموعة التجريبية نحو إستراتيجية خرائط المفاهيم .
The purpose of this work is to study the effects of using Concept maps on Students' learning the educational curricula concepts in comparison to the traditional way and their reaction towards the same. The sample consists of 144 third year students of Tishreen University, Faculty of Education. This sample is divided into two groups, 73 experimental; 70, control group. The data was collected and concept test was used and applied to both the groups. We also used a questionnaire to see the opinions of the examinees.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.