المصطلح السردي، تعريباً وترجمة، في النقد الأدبي العربي الحديث
Abstract
عالج البحث تاريخية المصطلح النقدي وتطوره في مدى علمية النقد الأدبي كلما ارتبط بالمعرفية والمنهجية والاصطلاحية. وأضاء عناصر المصطلح النقدي وتحققها ولاسيما التواصل الحضاري والمعرفي وتمثل الهوية باستمرار التقاليد الأدبية وعناصر التمثيل الثقافي الأخرى. وتأمل البحث في واقع المصطلح النقدي بحالتيه النظرية والتطبيقية قياساً إلى المنظورات الفكرية وسبل منهجيتها.
وأبان البحث تطور المصطلح السردي ضمن جهود النقاد والباحثين العرب خلال العقدين الأخيرين والانتقال من الإخبار والقصّ وأشكال النثر القصصي المتعددة في التراثين العربي والغربي إلى السرد وعلمه بتأثير المناهج النقدية الحديثة، وكان التطور الأبرز مع هذا العلم قيامه على الشكلانية الروسية والبنيوية وورثتها، ولاسيما العلامية (السيميولوجيا)، ونظر البحث في تعريب المصطلح السردي وترجمته وفق المنهج العلامي (السيميائي)، في جهود المترجمين منذر عياشي (كتاب «علم الإشارة ـ السيميولوجيا» لبيير جيرو)، وسعيد الغانمي (السيمياء والتأويل لروبرت شولز)، وعبد الرحمن أبو علي (السيميائيات أو نظرية العلامات لجيرار دولودال)، ورشيد بن مالك (كتاب «السيميائية وأصولها وقواعدها» لجان كلود جيرو ولوي باتييه، وكتاب «السيميائية مدرسة باريس» لجان كلود كوكي)، ونجيب غزاوي (كتاب «في المعنى ـ دراسات سيميائية» لالجير داس جوليان جريماس)، وشاكر عبد الحميد (كتاب «معجم المصطلحات الأساسية في علم العلامات السيموطيقا» لدانيال تشاندلر)، والسيد إمام وعابد خزندار (ترجمتهما لكتاب جيرالدبرنس «المصطلح السردي: معجم مصطلحات»).
وتناول البحث آفاق المصطلح السردي في التعريب والترجمة من خلال خلاصات حول الممارسة النقدية في الترجمة والتأليف.
The research discusses the history of the critical idiom: its development and connection with knowledge and methodology. The research sheds light on the aspects of the literary criticism with respect to identity, literary traditions, and cultural exchange. It also examines the position of the critical idiom in its practical and theoretical sides.
The research also shows the development of the narrative idiom through the last two decades and the transition from telling and narrating, especially how the various forms of the fictional prose in both the Arabic and Western cultures are influenced by the modern critical schools like Russian formalism and Structuralism.
The research discussed Arabzing the narrative idiom and translating it according to the semiotic methodology in the efforts of Monzer Ayashi in his Science of Sign Symiology by Pierre Jiro, Saed al – Ghanimi in Symiology and Interpretation by Robert Schwitz, abd al – Rahman Abu Ali in Symiology or the Signs' theory by Girard de Ie Dal, Rashid Ben Malek in Symiology and its Origins and Rules by Jean Claud Jiro and Louis Patieh, and the in Symiology, the School of Paris' by Jean Claud Kooky, Najib Ghazawi in On the Meaning - Symiotic Studies" by Lalger Das Julian Grimas, Shaker Abd al - Hamid in Dictionary of Basic Idioms in the Science ofSimiotica Signs by Daniel Chandler, al- Sayed Imam and Abed Khaznadar in their translation of a book by Gerald Prince The Narrative idiom an idiomatic dictionary.
The research discusses the horizons of the narrative idiom in Arabization and translation through summaries about the critical practices in translation and composition.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.