فاعلية برنامج تعليمي مقترح باستخدام طريقة "جيكسو" للتعلم التعاوني لتحسين مهارات الكتابة باللغة الانكليزية لدى طلبة الصف الأول الثانوي "دراسة تجريبية في مدارس مدينة اللاذقية الرسمية"
Abstract
يهدف هذا البحث إلى تقصي فاعلية برنامج تعليمي مقترح يستخدم أسلوب التعلم التعاوني "طريقة جيكسو" لتحسين مهارات الكتابة باللغة الإنكليزية من خلال مهارات التلخيص الكتابي للقصة القصيرة, ومهارات التلخيص الكتابي لنصوص القراءة, ومهارات كتابة موضوع الإنشاء, ولتحقيق أغراض البحث تمّ تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعة تجريبية وعددها /75/ طالباً ومجموعة ضابطة وعددها /75/ طالباً, وانتهى البحث إلى النتائج التالية:
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب في المجموعتين التجريبية والضابطة في مهارات التلخيص الكتابي للقصة القصيرةلصالح المجموعة التجريبية.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب في المجموعتين التجريبية والضابطة في مهارات التلخيص الكتابي لنصوص القراءة لصالح المجموعة التجريبية.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب في المجموعتين التجريبية والضابطة في مهارات كتابة موضوع الإنشاء لصالح المجموعة التجريبية.
This research aims at investigating the effectiveness of an educational programme based on the cooperative learning strategy (Jigsaw) for improve writing skills in English through learning summarizing skills of short stories, summarizing skills of reading texts, and writing skills in composition. To achieve the objectives of this research, the sample of this study is divided into an experimental group consisting of /75/ students and a control group consisting of /75 / students. The results obtained are as follows:
1-There are significant statistical differences between the control group's mean scores and the experimental group's mean scores in the writing skills of summarizing a short story in favor of the experimental group.
2-There are significant statistical differences between the control group's mean scores and the experimental group's mean scores in the writing skills of summarizing reading texts in favor of the experimental group.
3-There are significant statistical differences between the control group's mean scores and the experimental group's mean scores in the writing skills of composition in favor of the experimental group.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.