واقع استخدام الحاسوب في العملية التعليمية-التعلمية من قبل مدرسي وطلبة المرحلة الثانوية "دراسة ميدانية في محافظة حماة"
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرّف واقع استخدام الحاسوب في العملية التعليمية/التعلمية من وجهة نظر عينة من مدرسي وطلبة المرحلة الثانوية في محافظة حماة في الجمهورية العربية السورية, وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي, واتخذ الباحث من (الاستبانة) أداةً رئيسة لاستقصاء آراء أفراد عيّنة الدراسة المؤلفة من (20) مدرساً ومدرسة و(100) طالباً وطالبة.
ـ أشارت النتائج إلى أن للحاسوب أهمية و فائدة كبيرة في زيادة فعالية العملية التعليمية/ التعلمية, مع وجود ضعفٍ في استخدامه من قبل المدرسين.
ـ كانت أبرز معوقات استخدام الحاسوب في العملية التعليمية/ التعلمية هي: قلة إقامة دورات تدريبية للمدرسين, وقلة كفاية الوقت المخصص لمادة الحاسوب, وكثرة عدد الطلبة في الصف الواحد.
ـ ومن النتائج التي توصل إليها البحث أنه لم تكن هناك فروقٌ ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في متوسط درجات استجابات المدرسين والطلبة نحو استخدام الحاسوب تبعاً لمتغير الجنس.
This study aimed to investigate the reality of using computer in the teaching/learning process from the viewpoint of a sample of teachers and secondary school students in the governorate of Hama in the Syrian Arab Republic. The study had adopted the descriptive analytical approach. The researcher took a main tool of (questionnaire) for investigating the views of study samples consisting of (20) as teachers and (100) students.
The results showed that a computer is of great importance and benefit in increasing the effectiveness of the teaching/learning process, with weakness in its use by teachers.
The most significant obstacles in the use of computer in the teaching/learning process are: lack of training courses for teachers, lack of sufficient time allotted to computer material, and the large number of students in the class room.
There are no statistically significant differences at a significant level of (0.05) in the average scores responses of teachers and students towards using computer according to the gender variable.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.