ممارسات المعلمين التدريسية في ضوء نظريات التعلم (المعرفية / جانييه/- السلوكية / ثورندايك/- الإنسانية / ماسلو/)
Abstract
يهدف البحث إلى تعرف الممارسات التدريسية لمعلمي مرحلة التعليم الأساسي /حلقة أولى/ التي يمكن أن تتم في ضوء نظريات التعلم الثلاث (جانييه- ثورندايك-ماسلو). وكذلك تعرف أثر كل من المتغيرات الآتية في الممارسات التدريسية التي يمكن أن تتم في ضوء نظريات التعلم: الجنس (ذكور– إناث)– والتخصص (رياضيات– تربية اجتماعية– علوم) – والمؤهل العلمي (معهد إعداد معلمين – إجازة جامعية – دبلوم تأهيل تربوي). وقد صممت الباحثة استبانة عن نظريات التعلم الثلاث وقد تكونت من (30) عبارة، وقُسمت إلى ثلاثة محاور حول تلك النظريات. واشتمل كل محور على عدد من العبارات الإيجابية والسلبية. وطُبقت الاستبانة على عينة عشوائية من معلمي مرحلة التعليم الأساسي /حلقة أولى/ في مدينة اللاذقية. وبلغ عدد أفراد العينة (50) معلماً ومعلمةً من تخصصات مختلفة (رياضيات– وعلوم– وتربية اجتماعية), ومؤهلات علمية مختلفة أيضاً (معهد إعداد معلمين– وإجارة جامعية –ودبلوم تأهيل تربوي). وقد توصل البحث إلى النتائج الآتية: اعتماد ممارسات المعلمين التدريسية على النظرية الإنسانية بالدرجة الأولى, فالنظرية السلوكية, فالمعرفية. عدم وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطات إجابات المعلمين عن محاور (استخدام نظرية ثورندايك في التدريس - استخدام نظرية جانييه في التدريس- استخدام نظرية ماسلو في التدريس) تعزى لمتغير الجنس. عدم وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطات إجابات المعلمين عن محاور (استخدام نظرية ثورندايك في التدريس - استخدام نظرية جانييه في التدريس- استخدام نظرية ماسلو في التدريس) تعزى لمتغير التخصص (رياضيات – وتربية اجتماعية – وعلوم). وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطات إجابات المعلمين عن محاور(استخدام نظرية ثورندايك في التدريس - استخدام نظرية جانييه في التدريس- استخدام نظرية ماسلو في التدريس) تعزى لمتغير المؤهل العلمي (معهد إعداد معلمين – إجازة جامعية – دبلوم تأهيل تربوي) لصالح دبلوم التأهيل التربوي. وقد قدّم البحث الحالي عدداً من التوصيات.
This study aimed to know the teaching practices for teachers of basic education /cycle one/ that can be made in the light of three teaching theories (Gagne –Thorndike - Maslow), and also to know the effect of each of the following variables on the teaching practices in the light of theories of learning: sex (male- female)- Major (Mathematics- social education- science)- Qualification (Institute for the preparation of teachers– university certificate- Diploma qualification in education). The researcher designed a questionnaire about the learning theories, that consists of (30) items which are distributed to three axes about those learning theories, and each axis included a number of positive and negative items. The fact-finding had been applied on a random sample of teachers of basic education /cycle one / in Latakia city. The sample included (50) teachers from different majors (Mathematics - social education - science) and different educational qualifications (Institute for the preparation of teachers - university certificate - Diploma qualification in education). The study has given the following results: the dependence of the teaching practices of teachers on the human theory in the first grade, behavioral theory, and cognitive theory. There were no differences of statistical significance at index level (0.01) between the average responses of teachers on the questioner's axes (using Thorndike theory in teaching - using Gagne theory in teaching - using Maslow theory in teaching) due to the variable of sex. There were no differences of statistical significance at index level (0.01) between the average responses of teachers on the questionnaire's axes (using Thorndike theory in teaching- using Gagne theory in teaching - using Maslow theory in teaching) due to the variable of specialization (mathematics - social education - science). There were differences of statistical significance at index level (0.01) between the average responses of teachers on the questionnaire's axes (using Thorndike theory in teaching- using Gagne theory in teaching - using Maslow theory in teaching) due to the variable of Qualification (Institute for the preparation of teachers - university certificate Diploma qualification in education) for the Diploma in Education. This study offered some Instructions.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.