دور معلمي الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي في تنمية التفكير الابتكاري لدى تلامذة الصف الرابع بمقرر الدراسات الاجتماعية من وجهة نظر المعلمين أنفسهم " دراسة ميدانية في مدارس مدينة حمص الأساسية الرسمية في الجمهورية العربية السورية "
Abstract
يهدف البحث إلى تعرف أدوار معلمي الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي في تنمية التفكير الابتكاري لدى تلامذة الصف الرابع الأساسي بمقرر الدراسات الاجتماعية. وقد صممت لذلك استبانة مؤلفة من (31) فقرة لتعرف هذه الأدوار، وبعد التأكد من دلالات صدقها وثباتها، طبقت عشوائياً على عينة مكونة من (272) معلماً ومعلمة من معلمي الصف الرابع الأساسي في مدارس مدينة حمص الأساسية الرسمية. وقد توصل البحث إلى وجود أدوار إيجابية لمعلمي الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي في تنمية التفكير الابتكاري لدى تلامذة الصف الرابع الأساسي بمقرر الدراسات الاجتماعية، كذلك وجود فرق دال إحصائياً في أدوار المعلمين وفقاً لمتغير الجنس لصالح الإناث، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً في أدوارهم ككل في تنمية التفكير الابتكاري وفقاً لمتغيرات:المؤهل العلمي ومدة الخدمة.
The research aims to recognize the teachers' role of fourth grade of the first stage of basic teaching in developing creative thinking in social studies. For that, a questionnaire of 31 items is designed to recognize those roles.
After checking its validity and reliability, it was applied randomly on a sample of (272) male and female teachers of fourth basic grades in Homs city official schools.
The research revealed that: there are positive roles for the teachers of basic fourth grade in developing creative thinking in social studies, and there are statistically significant differences between teachers' roles according to sex variable in favor of the females and there are no statistically significant differences between all roles according to specialization and experience variables.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.