واقع المتفوقين في ثانويات اللاذقية والعوامل التي أدت إلى تفوقهم (مدرسة غسان حرفوش، مدرسة عز الدين الظرف) أنموذجاً
Abstract
تهدف هذه الدراسة الوصفية إلى معرفة "واقع المتفوقين في ثانويات اللاذقية والعوامل التي أدت إلى تفوقهم", وتحديد دور بعض العوامل الاجتماعية التعليمية , والأسرية, والاقتصادية كمتغيرات مستقلة, والتحصيل الدراسي كمتغير تابع. حيث استخدم الباحث في هذه الدراسة الميدانية منهج المسح الاجتماعي , لجمع البيانات المرتبطة بكل متغير من متغيرات الدراسة بصورة شمولية عن طلاب المرحلة الثانوية بواسطة الاستبانة التي طبقت على عينة مكونة من 100طالب وطالبة في مدرستي غسان حرفوش، وعز الدين الظرف بمدينة اللاذقية ، حيث بينت السجلات المدرسية في المدرستين المذكورتين أعلاه أن 9% من الطلاب حصلوا على درجات 90% فما فوق في جميع المواد الدراسية (متفوقين)، و 35% من الطلاب حصلوا على مجموع من الدرجات ما بين 70 و 89 % (مستوى جيد)،
و 43% من الطلبة العاديين الذين تراوحت درجاتهم ما بين 50 و 69 % من المجموع الكلي للدرجات، وبلغت نسبة الطلبة ذوي التحصيل الدراسي الضعيف 13% .
من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: إن التفوق مرتبط بارتفاع المستوى التعليمي للأم و الأب ، وبدخل الأسرة، وبطريقة قضاء وقت الفراغ . وتبين أن الإناث يتفوقن دراسياً على الذكور ولكن هذا التفوق ليس جوهرياً، ويؤثر حب المعلم في تفوق الطلبة. وبينت الدراسة أن وجود مكان مخصص لمذاكرة الدروس يسهم في تفوق الطالب. ولكن عدد أفراد الأسرة يؤثر سلباً في نسبة التفوق، ويعزى ذلك إلى قدرة الأسر قليلة العدد على تأمين متطلبات المتفوقين. وكان للعامل الوراثي دورا كبيرا في التفوق إذ إن معظم أسر المتفوقين تشمل أفراداً متفوقين دراسياً . ومن العوامل الهامة، هو عدد ساعات الدراسة في اليوم ، كونها تؤثر في نسبة المتفوقين دراسياً.
This descriptive research aims to explore the state of affairs of the top students in Lattakia high schools and the factors that led to their eminence. It also aims to identify the role of some socio-educational, familial, and economical factors (as independent variables), and educational achievement (as a dependent variable).
The researcher followed social survey approach to collect data for each of the research's variables concerning top students from Ghassan Harfouche, and Ezz Al-deen schools in Lattakia. Data was collected by a questionnaire addressed to one hundred top students. School registers of the above mentioned schools showed that 9% , 35%, 43%, and 13% of students obtained 90% , 89-70%, 69-50%, and 13% of the total degree respectively in all disciplines.
The research showed that eminence is related to the educational level of the parents, family income, and the way the students spend their free time. In addition, factors such as gender, and teacher appeal, and genetic factors affect educational achievement positively. However, large number of family members affect achievement negatively. Another factor that affects the student's achievement positively is the numerous studying hours per day.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.