الاعتقاد الشخصي بعالم منصف والمعاملة المنصفة للأم وعلاقتهما بالنجاح المدرسي"في مدينة اللاذقية"
Abstract
This research aims to trace the most important studies in the last two decades of the twentieth century. Those studies dealt with the cognitive effects of the family's just world experience to revel the effect of the personal justice and experience on the adolescents' school success. The research sample covers 493 adolescent: 439 adolescent in the intact families and 54 adolescent with single mothers. Questionnaire that was used as a research tool, consisted of (49) item that are divided into three fields: (1) the Personal Belief in a just world (2), the experiences of mothers' justice (3) school success. The research main conclusion is that the personal belief in the just world and the mothers justice are both very important indicators in school success i.e. the adolescent aim to learning, school performance and grades). the more they belief that the world is fair with them personally, the more they tended to learn specially those in intact families compared with their peers in families with single mothers. In addition to, the more mother's treatment of children was fair, the more oriented their aims school towards learning and performance and promote the concept of school positive and avoid school failure, especially females were less likely to avoid school work, and more reflective the concept of school-positive than male and thus received school grades higher. يهدف البحث الحالي إلى تتبع أهم الدراسات في العقدين الأخيرين من القرن العشرين التي تناولت الآثار المعرفية لتجربة العالم المنصف في ميدان الأسرة للكشف عن طبيعة العلاقة بين الإنصاف الشخصي والخبرات الشخصية بالنجاح المدرسي وفق تركيب الأسر (نشء مع أمهات من أسر سليمة، نشء مع أمهات وحيدات) حيث تألفت عينة البحث من 493 ناشئاً (439 في الأسر السليمة و54 في الأسر وحيدة الوالد). استخدِمت الاستبانة كأداة بحث، وقد تألفت من (49) بنداً موزّعة على 3 مجالات، أولاً: الاعتقاد الشخصي بالعالم المنصف، ثانياً: خبرات الإنصاف الأمومَّيَّ، ثالثاً: النَّجاح المدرسي. وقد خلصت الدراسة إلى عدة نتائج، أهمّها: برهن كل من الاعتقاد الشخصي بعالم منصف والمعاملة المنصفة للأم كمؤشرين هامين للنجاح المدرسي (الهدف نحو التعلم والأداء والدرجات المدرسية)، كلما اعتقد النشء بعالم منصف لهم شخصياً، كلما اتجه هدف النشء في المدرسة إلى التعلم ولاسيما هؤلاء في الأسر السليمة بالمقارنة مع نظرائهم في أسر مع أمهات وحيدات. وكلما كانت معاملة الأمهات للأبناء منصفة، كلما اتجه هدفهم الدراسي نحو التعلم والأداء وتعزيز مفهوم ذاتٍ مدرسيةٍ إيجابيةٍ وتجنب الفشل الدراسي، وقد كانت الإناث أقل ميلاً لتجنب العمل الدراسي، وأكثر تعبيراً عن مفهوم ذاتٍ مدرسيةٍ إيجابيةٍ من الذكور وبالتالي حصلن على درجاتِ مدرسيةٍ أعلى.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.