المتغيرات الشخصية في توافر إدارة المعرفة التسويقية (دراسة ميدانية في الشركات التجارية الخاصة في محافظة اللاذقية)
Abstract
تأثير بعض المتغيرات الشخصية في توافر إدارة المعرفة التسويقية
(دراسة ميدانية في الشركات التجارية الخاصة في محافظة اللاذقية)
كندة علي ديب
عباس رشيد كعده
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى توافر إدارة المعرفة التسويقية في الشركات التجارية الخاصة في اللاذقية، وأثر بعض المتغيرات الشخصية للمدراء العاملين في هذه الشركات في توافر إدارة المعرفة التسويقية فيها، وقد اعتمد الباحث على المقاربة الاستنباطية كمنهج عام للبحث؛ حيث قام بتوزيع (90) استبانة على المدراء العاملين في هذه الشركات؛ وتم تحليل النتائج باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS)؛ وخلص الباحث إلى توافر إدارة المعرفة التسويقية في الشركات التجارية الخاصة، وتأثير متفاوت للمتغيرات الشخصية للمدراء العاملين في هذه الشركات في توافر إدارة المعرفة التسويقية فيها؛ ثم قام بعرض بعض المقترحات والتوصيات التي تدعم من توافر إدارة المعرفة التسويقية في هذه الشركات؛ كتدعيمها بشكل مستمر بالكفاءات العلمية والخبرات وتدريب الإدارات بشكل مستمر لفهم متغيرات السوق ومتابعة البحث في إطار إدارة المعرفة التسويقية كتوجه تسويقي حديث في عالم الأعمال.
The aim of this study was to identify the availability of marketing knowledge management in private commercial companies in Lattakia, and the effect of some personal variables for the managers working in these companies in the availability of marketing knowledge management. The researcher adopted the approach of development as a general approach to research. The results were analyzed using the SPSS. The researcher concluded that the availability of marketing knowledge management in private business companies and the uneven effect of the personal variables of managers working in these companies in the availability of knowledge management Shield them; then he introduced some of the proposals and recommendations that support the availability of marketing knowledge management in these companies; such support continuously scientific competencies, expertise and training departments continuously to understand the market variables and continue to search the marketing knowledge management framework of an orientation marketing modern in the business world.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.