The Evaluation of Public Relations Management’s Efforts from the Perspective of the Internal Public in Hotels "Case Study: Afamia Hotel"
Abstract
The research problem has focused on the role of public relations management in creating and enhancing the internal public’s confidence with the hotel, and improving the hotel mental image, that the staff has.
The researcher used the case study method and depended on descriptive approach in the research community (Afamia Hotel). In addition to the Trilogy Approach (survey- interview- observation) to collect primary data, Then the researcher analyzed the survey results by the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).
The research concluded the following findings: Public relations management follows the top management directly. The number of public relations employees is not enough to do their jobs efficiently. All the Public Relations employees have university degrees, but they are not related to the specialization of the PR. Lack of communication devices in the PR management. The budget is not enough, and there is a lack of human and material resources. The PR management is oriented towards the external audiences alone. A large percentage of the hotel employees is unaware of tasks and functions of the public relations management. PR management does not survey the internal public opinions and they do not take advantage of the good electronic infrastructure that the hotel has.
تقييم جهود إدارة العلاقات العامة من وجهة نظر الجمهور الداخلي للمنشآت الفندقية
)دراسة حالة فندق أفاميا في محافظة اللاذقية(
هدفت الدراسة إلى التعرف على الدور الذي تقوم به إدارة العلاقات العامة بهدف خلق وتعزيز الثقة مع الجمهور الداخلي للمنشأة الفندقية المدروسة، وتحسين الصورة الذهنية للمنشأة لدى العاملين فيها. وقد اتبعت الباحثة أسلوب دراسة الحالة، حيث استخدمت لذلك المنهج الوصفي، وتمّ تصميم وتوزيع استبانة على العاملين في المنشأة الفندقية المدروسة، كما تمّت دراسة وتحليل البيانات باستخدام برنامج spss وقد أظهرت النتائج تبعية إدارة العلاقات العامة للإدارة العليا بشكل مباشر، وعدم كفاية عدد الموظفين فيها للقيام بالمهام المسندة إليهم، كما أنّ جميع هؤلاء الموظفين هم من حملة الإجازات الجامعية، إلّا أنّها لا تندرج جميعها ضمن الاختصاصات ذات الصلة بعمل العلاقات العامة، وتعاني هذه الإدارة من نقص في أجهزة الاتصال الضرورية لممارسة أعمالها. وعلى الرغم من أنّ الإدارة العليا تقوم بتخصيص موازنة محددة لإدارة العلاقات العامة، إلّا أنّها لا تغطي حاجاتها بالشكل الكافي فهم يعانون من النقص في الموارد البشرية والمادية. بالإضافة إلى جهل نسبة كبيرة من العاملين في الفندق بطبيعة مهام ووظائف هذه الإدارة، كما لا تستغلّ المنشأة الفندقية بنيتها التحتية الإلكترونية الجيدة بحسب رأي جمهورها الداخلي للتواصل معهم بصورة صحيحة. قدمت الدراسة مجموعةً من التوصيات كان من ضمنها زيادة اهتمام الإدارة العليا في المنشأة الفندقية بإدارة العلاقات العامة، وإنشاء قسم خاص ضمن إدارة العلاقات العامة يعتني بأمور الجمهور الداخلي فقط، مع التركيز على توفير سبل اتصال كافية للتواصل مع الجمهور الخارجي للمنشأة بفاعلية أكبر.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.