أثر استخدام استراتيجية الرحلات المعرفية "الويب كويست" في التواصل الرياضي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي(دراسة شبه تجريبية في مدرسة المتفوقين مدينة اللاذقية)
Abstract
This study aimed to investigate the effects of using Web Quest In Mathematical Communications among the students Eighth Grade Students l. at the High Grade School
To achieve this goal, the researcher reconstructed the educational material in Web Quest patterns, and presented them to a group of arbitrators, thereafter, they were tested individually before the final test. Students were tested for Mathematical Communications, soon after learning material was educated completely.
A sample of ( 60 ) students from Eighth Grade Students l. at the High Grade School education school at Lattakia city was divided into two groups: experimental and control groups, each of them contains (30) students.
The results showed significant difference between the mean scores of experimental and control groups in term of post application of Mathematical Communications test.
However, students from experimental group were more better than students from control group, because of using the Web Quest method in teaching units material.
Hence, teaching in this way has contributed to increase the level of Mathematical Communications more better than the usual way, no significant difference was found between men and females.
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام استراتيجية الرحلات المعرفية في التواصل الرياضي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في مدرسة المتفوقين, ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة ببناء المادة التعليمية بطريقة الرحلات المعرفية, وعرضها على مجموعة من المحكمين, ثم تجريبها استطلاعياً قبل التجريب النهائي, وطبق اختبار التواصل الرياضي الذي أعده الباحثة على الطلبة بعد الانتهاء من تدريس المادة التعليمية.
بلغت عينة الدراسة(60) طالباً وطالبة من الصف الثامن الأساسي في مدرسة المتفوقين في مدينة اللاذقية مقسمة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة تحوي كل منهما (30) طالباً وطالبة.
أظهرت نتائج الدراسة فرقاً ذا دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التواصل الرياضي, وقد يعزى تفوق طلبة المجموعة التجريبية لاستخدام طريقة الرحلات المعرفية في تدريس الوحدات المقررة, إذ إن التدريس بهذه الطريقة قد أسهم في زيادة مستوى التواصل الرياضي لدى الطلبة بشكل أفضل مقارنةً بالطريقة المعتادة, ولم تظهر النتائج فرقاً ذا دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في المجموعة التجريبية.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.