مفهوم المأساة من وجهة نظر النقد الحديث: ملامح البطل الشكسبيري في مسرحية ميللر "موت بائع"
Abstract
This study aims to make an overall discussion of Miller's concept of the tragic hero, from a modern criticism's point of view. It also attempts to highlight his critical stance in the light of modern criticism suggesting that "the common man is as apt a subject for tragedy in its highest sense as kings were", as both fall victims for their societies, or for certain external circumstances beyond their reach, or for both.
The study draws a comprehensive comparison and contrast between the traditional tragic hero in Shakespeare's plays, including Hamlet, King Lear and Macbeth, and Miller's tragic hero in his Death of a Salesman. The study comes to the conclusion that the similarities between the two cases override the differences. Moreover, the study concludes that the tragedy of the common man in Miller's plays, according to the point of view of modern criticism, holds the same social and tragic stature in the minds of the audience and stands on equal footing with the Shakespearean or Greek tragic heroes.
يعالج البحث مفهوم ميللر للبطل التراجيدي من وجهة نظر النقد الحديث؛ يُسلط البحث الضوء على هذا المفهوم من خلا ل وجهة نظر النقد الحديث الذي يعتبر أن الإنسان العادي يمكن أن يكون موضوعا لقصة تراجيدية بكل ما تحويه الكلمة من معنى ، كما كانت الحال بالنسبة للملوك، وذلك لكون كلتا الشخصيتين ضحية لمجتمعها، أو لظروف معينة خارجة عن إرادتها، أو لكلتا الحالتين معاً.
يجري البحث مقارنة شاملة بين مفهوم البطل التراجيدي الأرسطي، ذلك المفهوم الذي تبناه شكسبير في معظم مسرحياته، بما في ذلك "هاملت"، و"الملك لير"، ومسرحية "مكبيث"، وبطل ميللر التراجيدي، في مسرحية "موت بائع"، للتعرف على مدى التشابه والاختلاف بين كلتا الحالتين، حيث يتوصل البحث إلى نتيجة مهمة تتلخص في اعتبار نقاط التشابه بين الحالتين أكبر من نقاط الاختلاف، وأن بطل ميللر، من وجهة نظر النقد الحديث، الذي ينحدر من طبقة عامة الناس لا يقل وقعه التراجيدي في نفوس جمهور المستمعين، عن وقع البطل التراجيدي التقليدي ومكانته في مسرحيات شكسبير، أو حتى في المسرح الإغريقي.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.