اتجاهات مدرسي مادة التربية القومية نحو استخدام الاستراتيجية البنائية في التدريس
Abstract
يهدف البحث إلى التعرف على اتجاهات مدرسي مادة التربية القومية نحو الاستراتيجية البنائية (Constructivist learning) في التدريس وعلى مدى اختلاف اتجاهات المدرسين باختلاف متغيرات عدة، وهي: الجنس, وسنوات الخبرة بالتدريس, والاختصاص العلمي.
وقد استخدم في البحث المنهج الوصفي التحليلي, وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية, فبلغ عددها (50) مدرساً ومدرسة من مدارس محافظة دمشق, وتم إعداد مقياس لذلك تألف من (38) فقرة، وتم اعتماد سلم الدرجات الخماسي (بدرجة كبيرة جداً،بدرجة كبيرة، بدرجة متوسطة، بدرجة قليلة، بدرجة معدومة).
وكانت أهم نتائج البحث:
-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين اتجاهات المدرسين تعزى لمتغير الجنس، ومتغيري الخبرة والتخصص في المجموع الكلي
- ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بالفقرة (29) تُعزَى لمتغير الخبرة، وبالفقرات(12، 16، 17، 18 ،29) تعزى لمتغير التخصص.
و كانت أهم توصيات البحث :
1- إقامة دورات تدريبية للمدرسين أثناء الخدمة على تطبيق الاستراتيجية البنائية.
2- بناء مناهج بما يتوافق والاستراتيجية البنائية.
The research aims to identify trends in national education teachers towards strategic building block in teaching.
And to know how different trends teachers across several variables: gender and years of experience teaching scientific specialization.
And to use random curriculum study (50) was a teacher and school study applied in Damascus governorate schools.
A descriptive, analytical, and therefore is scale setting, consisted of 38 paragraphs. And the quinquennial is adoption recognized degrees significantly, moderately, little, even non-existent was selected as members of a sample random way attend SHE.
The main results of the research there was no statistically significant differences at
(0, 05) between teachers due to the sex variable
And the Grand total of two experiences, specialization. It featured teams statistically significant when significance level is (0, 05) paragraph (29) attributed to variable experience, and (12-16-17-18-29) attributed to variable specialization.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.