العلاقة بين التأتأة وتقدير الذات (دراسة ميدانية في مدارس التعليم الأساسي في محافظة دمشق)
Abstract
يهدف البحث الحالي إلى معرفة الفروق بين الأطفال المتأتئين والأطفال العاديين في تقدير الذات في أبعاده الأربعة(الذات العامة والذات الاجتماعية- الأصدقاء و الذات في المنزل – الوالدان و الذات في المدرسة- الأكاديمي) إضافة إلى معرفة العلاقة بين شدة التأتأة وتقدير الذات .
تألفت العينة من (80) طفلاً تراوحت أعمارهم مابين (6-9) سنوات بواقع (30) طفلاً متأتئاً منهم (19) من الذكور، و(11) من الإناث تم الحصول عليهم من مدارس التعليم الأساسي في محافظة دمشق بعد التأكد من وجود اضطراب التأتأة لديهم من خلال مقياس شدة التأتأة وهم يمثلون العينة غير السوية، أما العينة السوية فتتألف من (50) طفلاً سوياً بواقع (30) من الذكور، و(20) من الإناث.
واستخدمت الأدوات الآتية : قائمة لرصد المؤشرات الدالة على وجود اضطراب التأتأة لدى التلاميذ أعدتها الباحثة، ومقياس شدة التأتأة للكبار والصغار لرايلي Riley (1994)، ومقياس تقدير الذات.
توصلت نتائج البحث إلى وجود فروق في تقدير الذات بأبعاده الأربعة (الذات العامة و الذات الاجتماعية- الأصدقاء و المنزل-الوالدان و المدرسة- الأكاديمي) بين العينة المتأتأة في الكلام ونظيرتها السوية، كما توصلت أيضاً إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين شدة التأتأة وتقدير الذات وهي علاقة سلبية.
The goal of the current research is to know the differences between children and normal children Almtotiin in self-esteem in addition to knowledge of the relationship between stuttering severity and self-esteem. The sample consisted of (80) children, aged between (6-9) years, by (30) children were Mtotia (19) males, (11) females, and they represent the sample abnormal. The sample consists of normal (50) together by a child (30) male, (20) of females. And used the following tools: a list of monitoring indicators of the presence of stuttering. The measurements of the severity of stuttering and self-esteem. Results of the search to the existence of differences in self-esteem between the sample Almtotop speech and normal counterparts as also found a statistically significant relationship between stuttering severity and self-esteem, a negative relationship.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.