الوظيفة الثالثة للجامعة المعاصرة "كلية التربية بجامعة دمشق-نموذجا" دراسة ميدانية
Abstract
تهدف الدراسة إلى توضيح الوظيفة الثالثة للجامعة المعاصرة ودور كلية التربية في القيام بها بجامعة دمشق من خلال رأي عضو هيئة التدريس فيها. وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وتم اختيار عينة مكونة من (45) عضوا واستخدمت استبياناً لتحديد درجة هذا الدور يتكون من 22 بنداً. وتبين من تحليل النتائج وتفسيرها أنه يوجد دور متوسط لعضو هيئة التدريس في قيامه بالوظيفة الثالثة للجامعة (خدمة المجتمع)، وقد كان دوره في الإسهام في برامج التعليم المفتوح والمستمر بنسبة(72,44 %)، والمساهمة في نشر المقالات والدراسات التي تخدم المجتمع واضحا بنسبة(65،78%)، وكذلك في إقامة الندوات والمحاضرات بنسبة(62،22%)وتقديم الاستشارات التربوية للمجتمع المحلي بنسبة(61،33%). بينما تراجع هذا الدور قليلا بالنسبة للمشاركة في عضوية المجالس الإدارية في المجتمع المحلي بنسبة(55،56%)، وتقديم بحوث تربوية لمنظمات دولية بنسبة(54،22%)، وتقديم برامج تربوية علاجية، ومتابعة البرامج التدريبية لأفراد المؤسسات المحلية بنسبة(50،22%) وتمكين أفراد المجتمع المحلي من الإفادة من إمكانيات الجامعة. كما تبين أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين هذا الدور ومتغيرات الدراسة. وقد اقترحت الدراسة ربط البحوث التربوية والعلمية باحتياجات المجتمع المحلي. وزيادة التواصل بين أعضاء هيئة التدريس ومؤسسات المجتمع المحلي.
This study aims at defining the role of the Third Function of a contemporary university focusing on the Faculty of Education at Damascus University. The researcher uses the analytical descriptive approach. A sample randomly consisting of 45 members is chosen. For this study, the researcher uses a questionnaire for defining this role. The analyses and explanations of the results show that there is a positive role for the teachers in community service. This role is so clear in open learning programs, continuous learning (72,44%), and in the contribution of publishing articles and studies that serve the community (65,78%). It is also evident in conducting seminars and giving lectures (62,22%), as well as offering educational consultations to the local community (61,33%).This research also shows that there are no statistically significant differences between the role of university staff and that of the study variables, This study suggests linking academic and educational research with local community needs, increase the communication between university staff and local community establishments.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.