واقع الأهداف السلوكية في مناهج التعليم الثانوي التجاري دراسة تحليلية للأهداف السلوكية في كتاب الرياضيات والإحصاء للصف الثاني الثانوي التجاري في الجمهورية العربية السورية (2009-2010)
Abstract
تهدف الدراسة إلى الكشف عن واقع مستويات الأهداف السلوكية في مقرر الرياضيات والإحصاء للصف الثاني الثانوي التجاري وفق تصنيف بلوم للأهداف السلوكية في المجال المعرفي، وهذه المستويات هي: المعرفة (أو التذكر)، الفهم ، التطبيق ، التحليل ، التركيب ، التقويم.
وتأتي أهمية الدراسة من أهمية الأهداف التي تعمل على تحقيق المستوى الأعلى من الكفايات والمهارات والخبرات العلمية، والحاجة إلى تعليم فاعل في مجال الإحصاء يتلاءم مع أهميته في الحياة العملية والمهنية.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي من أجل تحديد الأهداف السلوكية وتحليلها وفق مستويات بلوم المعرفية، وتوصلت الدراسة إلى أن نسبة % 44.55 من الأهداف وقعت في مستوى التذكر، وأن 40.59% منها توزعت بين مستويي الفهم والتطبيق، وأن14.85 % منها حققت المستويات العليا: التحليل، التركيب، التقويم، تؤكد النتائج أن معظم الأهداف السلوكية في الكتاب قد ركزت على المستويات الدنيا من التفكير(تذكر وفهم وتطبيق)، وأهملت المستويات العليا منه؛ أي أن الأهداف كانت معرفية بسيطة، مما قلل من أهمية مادة الإحصاء بالنسبة إلى الطلاب ، ومن ثم تدني درجات تحصيلهم فيها.
The study aims to detect the Levels of behavioral objectives in the Maths and Statistics book for second class in commercial secondary schools according to Bloom's Taxonomy of behavioral objectives in the fields of knowledge: remembering , understanding, application, analysis, construction/comprehension, assessment/ evaluation.
The importance of the study comes from the importance of the objectives for getting the highest level of competence, skills and scientific expertise, and the need to active teaching in the field of Statistics which suits its importance in practical and professional life.
The study followed the descriptive analytical approach ,and reached the following results :
- 44.55% of behavioral objectives took place in the remembering level.
- 40.59% of behavioral objectives which were distributed between the two levels: understanding and application.
- 14.85 % of behavioral objectives which has achieved levels of analysis, synthesis and evaluation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.