الدور التعليمي للقناة الفضائية التربوية السورية في تنمية أداء تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي من وجهة نظر الموجهين التربويين (دراسة ميدانية في مدينة اللاذقية)
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة وجهات نظر الموجهين التربويين في مدينة اللاذقية حول الدور التعليمي للقناة الفضائية التربوية السورية في تنمية أداء تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي وقد تمت هذه الدراسة على عينة من الموجهين التربويين في مديرية تربية اللاذقية للعام الدراسي 2012-2013 وبلغت العينة (52) موجهاً وموجهة واستخدم الباحث في دراسته استبانة مؤلفة من (16) عبارة واعتمد المنهج الوصفي التحليلي , وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
_ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية، عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط إجابات الموجهين التربويين فيما يتعلق بالدور التعليمي للقناة الفضائية التربوية السورية في تنمية أداء تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي وفقاً لمتغير الجنس.
_ وجود فروق ذات دلالة إحصائية، عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط إجابات الموجهين التربويين فيما يتعلق بالدور التعليمي للقناة الفضائية التربوية السورية في تنمية أداء تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي وفقاً لمتغير التخصص.
وقد قدم الباحث المقترحات التالية: - الدعوة إلى التنسيق المستمر بين قطاع التربية وقطاع الإعلام بهدف التركيز على المحتوى التربوي الذي يقدم للمتعلمين من خلال البرامج التعليمية .
-وضع مقترحات لتطوير المحتوى التعليمي الإعلامي وفقاً للدور التعليمي للقناة الفضائية التربوية السورية.
This research aims to define the teaching role of the Syrian Educational Satellite Channel in developing the performance of the students of the first phase of basic education, according to a sample of educational supervisors in Lattakia. The sample of the study included (52) supervisors in Lattakia.
The researcher adopted the descriptive analytic method, and used as a tool a questionnaire of 16 items, The research results:
1-There are no statistically significant differences at the indication level (0.05) among the average answers of supervisors as to the educational role of the Syrian Satellite Channel regarding the gender variable.
2- There are statistically significant differences at the indication level (0.05) among the average answers of supervisors as to the educational role of the Syrian Satellite Channel regarding the specialization variable.
The researcher recommended the following:
- calling for constant coordination between the media and the educational sector in order to focus on educational content offered to the learners through educational programs.
- presenting suggestions to develop media content and educational content according to the educational role of the Syrian Educational Satellite Channel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.