استخدام مؤشرات الأداء لتقويم حالة المباني المدرسية ضمن مدينة طرطوس
Abstract
تعاني المباني المدرسية في سوريا من ارتفاع تكاليف عمليات الصيانة بالإضافة إلى غياب منهجية واضحة لتنفيذ هذه الصيانة أو لتقييم مستوى أداء هذه المباني. يهدف هذا البحث إلى تطوير نظام لتقييم أداء نموذج محدد من المنشآت المدرسية الرسمية ضمن محافظة طرطوس بغية استخدامه في رسم سياسات الصيانة الخاصة بهذه المباني والاستفادة من التجربة لتعميمها على مبان مدرسية مختلفة في النموذج أو تقع في مناطق أخرى. تتم عملية التقييم من خلال حساب مؤشر أداء للمنشأة يعبر عن وضعها الحالي ينتج عن تراكب ثلاثة مؤشرات فرعية وهي المؤشر الوظيفي والمؤشر التقني والمؤشر الصحي. لتحقيق ذلك تم تطوير دليل صيانة خاص بهذا النوع من المباني بالإضافة إلى قوائم تقييم لعناصر المنشأة المدرسية من النواحي الثلاثة السابقة، كما تم تطوير استبيانات لحساب أهمية هذه العناصر من النواحي ذاتها. تم التوصل من خلال البحث إلى النموذج المطلوب لتقييم المباني المدرسية، واستخدم هذا النموذج في حساب مؤشر الأداء لعددٍ من المدارس وتبين نتيجةً لذلك بأن معظم المباني المدرسية ذات مستوى أداء متوسط، وبأن هناك عدداً من العناصر ضمن معظم المدارس لها مستوى أداء منخفض مقارنة بالعناصر الأخرى، وهذه العناصر يجب أن يتم التركيز عليها أثناء تنظيم عمليات صيانة المباني المدرسية. School buildings in Syria suffer of the high cost of maintenance works. In addition, there is no fear methodology to organize the maintenance process and evaluate the performance of these buildings. This research aims to develop a system for evaluating the performance of school buildings in the city of Tartous, in order to be used in the maintenance policy for these buildings and other buildings in other regions. The evaluating process is executed by calculating a performance indicator, which defines the state of the building depending on three sub-indicators: functional, technical and healthiness indicator. Maintenance manual and evaluating lists were developed to evaluate the components of school building. In addition, many questionnaires were set to determine the relative importance for each component of school building. The improved model was used to calculate the performance indicators for several schools. As a result, most of these schools were in a moderate situation. Also, the results clarify that some components have law state comparing to other ones and we should focus on them in organized maintenance processes.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.