Impact Of Availability Of Offers And Price Discounts On Rush Purchase Decision
Abstract
This study explains the Impulse Buying Behavior and the mechanism of taking such as Impulse Buying Decision, and for this purpose the researcher had made a comparison between traditional buying decision and the impulse one.
Also, the study refers to the effect of external and internal factors that influence Impulse Buying Decision, but this study focus on one of the most important external factors which is Offers & Discounts, and indicate that this factor has an obvious effect on customer to take an Impulse Buying Decision.
Questionnaire had been distributed to collect primary data, statistical analysis by SPSS program.
The final results show the strong and positive effect of Offers & Discounts on Impulse Buying Decision,
So, this result can help marketers to influence customer behavior and stimulate their Impulse Buying tendency.
هدف البحث إلى دراسة مفهوم سلوك الشراء الاندفاعي Impulse Buying Behavior حيث تم توضيح هذا المفهوم وآلية اتخاذ القرار الاندفاعي، ولهذه الغاية تم إجراء مقارنة بين مراحل اتخاذ قرار الشراء التقليدي وآليته ومراحل اتخاذ قرار الشراء الاندفاعي وآليته.
وقد قامت الباحثة بالتركيز على أحد أهم دوافع ومحفزات قرار الشراء الاندفاعي وهو توافر العروض وحسومات الأسعار، حيث أظهرت نتائج الأبحاث والدراسات السابقة أهميته كدافع خارجي يؤثر في اتخاذ المستهلك لقرار الشراء بشكل اندفاعي.
وتأتي أهمية دراسة العوامل الخارجية المؤثرة في قرار الشراء الاندفاعي من دورها في شرح ماهية هذا السلوك حيث تقوم بدور المحفزات التي تدفع المستهلك للقيام به، خاصة وأن هذه الظاهرة تنتشر بشكل واسع وأنّ 40% من المستهلكين يعدّون أنفسهم مستهلكين مندفعين (Park et al, 2006).
وعليه تم تطوير استبانة بهدف جمع البيانات وتوزيعها على أفراد العينة، ثم تم استخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية في برنامج SPSS.V.21 بغرض عرض نتائج البحث وتحليلها.
وقد توصلت النتائج إلى أن توافر العروض والحسومات يؤثر بشكل كبير في اتخاذ المستهلك لقرار شراء اندفاعي من خلال تنبيهه للحاجة والأهم هو دورها في خلق هذه الحاجة والرغبة بالشراء بطريقة اندفاعية.
ومن خلال تلك النتائج قدّم البحث مجموعة من التوصيات يتمثل أهمها في الآتي:
1-تحفيز السلوك الاستهلاكي
2- زيادة الأرباح وتوسيع الانتشار
3- تحقيق النجاح التسويقي.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.