تأثير العوامل المتعلِّقة بالعميل على قرار منح الائتمان الصَّغير دراسة ميدانيَّة على المؤسَّسات الماليَّة العاملة في السَّاحل السُّوري
Abstract
جاء هذا البحث للوقوف على مدى تأثير العوامل المتعلِّقة بالعميل (شخصيَّة العميل وسمعته، قدرة العميل وخبرته العمليَّة، المركز المالي للعميل، الضَّمانات المقدَّمة من قبل العميل والعوامل الاقتصاديَّة والسِّياسيَّة المحيطة بالعميل) على قرار منح الائتمان المصرفي الصَّغير للأفراد والمشروعات الصَّغيرة، وذلك في عيِّنة من المؤسَّسات الماليَّة العاملة في السَّاحل السوري. قامت الباحثة بتوزيع (135) استبياناً على عيِّنة من العاملين في قسم الائتمان في المؤسَّسات الماليَّة محل الدراسة، وقد بلغ عدد الاستبانات المستردَّة والصَّالحة للتَّحليل والَّتي تمَّ تفريغها (98) استبانة. قامت الباحثة بتحليل البيانات باستخدام برنامج التَّحليل الإحصائي (SPSS 20).
وفي نهاية هذا البحث توصَّلت الباحثة إلى مجموعة من الاستنتاجات وأهمّها: يوجد تأثير معنوي للعوامل المتعلِّقة بالعميل (شخصيَّة العميل وسمعته، قدرة العميل وخبرته العمليَّة، المركز المالي للعميل، الضَّمانات المقدَّمة من قبل العميل والعوامل الاقتصاديَّة والسِّياسيَّة المحيطة بالعميل) على قرار منح الائتمان المصرفي الصَّغير في المؤسَّسات الماليَّة محل الدراسة. كما تقدَّمت الباحثة في نهاية البحث بمجموعة من التَّوصيات والَّتي كان أهمُّها: ضرورة اهتمام المؤسَّسات الماليَّة محل الدراسة بدراسة شخصيَّة العميل وسمعته للوقوف على مدى رغبته وحرصه على الالتزام بسداد الائتمان الممنوح، وبضرورة طلب وتحليل القوائم الماليَّة لنشاط العميل بهدف ضمان حق المصرف في استرداد أمواله وتجنُّب مخاطر عدم السَّداد، فضلاً عن ضرورة الاهتمام بتنمية الإمكانيَّات الماديَّة والفنيَّة والتكنولوجيَّة والبشريَّة للمؤسَّسات الماليَّة بهدف تقليل الجهد وتسريع الاجراءات وتسهيل خدمة العملاء.
This research was conducted to determine the impact of the factors related to the customer (the customer's personality and reputation, the customer's ability and practical experience, the customer's financial position, the customer's guarantees and the economic and political factors surrounding the customer) Which operates in the Syrian coast. The researcher distributed (135) questionnaires on a sample of the employees in the credit department in the financial institutions in the study. The number of questionnaires recovered and valid for the analysis was discharged (98). The researcher analyzed the data using the Statistical Analysis Program (SPSS 20).
At the end of this research, the researcher reached a number of conclusions, the most important of which is: There is a significant effect on the factors related to the customer (the customer's personality and reputation, the customer's ability and experience, the financial position of the client, the guarantees provided by the client and the economic and political factors surrounding the customer) Financial institutions under study. In addition, the researcher presented the following recommendations: The importance of financial institutions studied by studying the customer's personality and reputation to determine the extent of his desire and commitment to pay the credit granted, and the need to request and analyze the financial statements of the client's activity in order to guarantee the bank's right to recover its funds and avoid risks As well as the need to pay attention to the development of financial, technical, technological and human resources of financial institutions in order to reduce the effort and speed up procedures and facilitate customer service.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.