استخدام المنتج الأخضر لقياس رضا المستهلكين (دراسة ميدانية على المنشآت الصِّناعيِّة في السَّاحل السوري)
Abstract
يهدفُ هذا البحث إلى دراسة تأثير المنتج الأخضرفي تحقيق رضا مستهلكي منتجات المنشآت الصِّناعيِّة العاملة في السَّاحل السُّوري ومن ثمَّ تقديم مجموعة من المقترحات لإدارة هذه المنشآت بما يحسن من مستوى أدائها في السَّاحل السُّوري.
اعتمدت الباحثة على الأسلوب الإحصائي وقامت بجمع البيانات الأولية من خلال استبيان كأداة للدراسة تمَّ تنظيمها بناءً على اطلاع الباحثة على الأدبيات المنشورة، حيث نظمت استمارتي استبيان، وزعت الاستمارة الأولى على عينة العاملين في المنشآت محل البحث في الإدارات الثلاث (عليا-وسطى-مباشرة) ووُزعت الاستمارة الثَّانية على عينة من مستهلكي منتجات المنشآت محل البحث، ومن أجل اختبار الفرضيات قامت الباحثة بتفريغ الاستبانات بقاعدة بيانات نظامية تمَّ تحليلها باستخدام برنامج SPSS/الإصدار رقم 20/ وقامت بحساب معامل ألفا كرونباخ لقياس ثبات المقياس، كما قامت الباحثة باختبار الفرضيات بالاعتماد على اختبار T لعينة واحدة، واختبار T لعينتين عندα=0.5.
وتمثلَت أهم نتائج البحث بعدم وجود فروقات ذات دلالة بين متوسط عينة العاملين ومتوسط عينة مستهلكي منتجات المنشآت الصِّناعيِّة محل الدِّراسة حول تطبيق المنتج الأخضر، إضافة إلى ضعف في وعي المستهلك في السَّاحل السوري بالمنتج الأخضر، كما وأنَّه يعتبرأنَّ تلبية حاجاته ورغباته وجودة المنتج أكثر أهمية من المسؤولية البيئية.
The objective of the research is to identifytheimpact of Green product in Achieving Consumer Satisfaction in industrial Institutionsoperating in the Syrian coast,finally provide a set of proposals for the management of these companies to improve their performance on the Syrian coast.The researcher adopted the statistical method,andthe preliminary data were collected through a questionnaire form as a tool for study, which was organized based on the researcher's knowledge of published literature, where two questionnaires were organized, the first form was distributed to a sample of employees in the companies under consideration in the three departments (top, middle, Direct). The second questionnaire was distributed to a sample of consumers of the products of the companies in question. In order to test hypotheses, the researcher unloaded a database using SPSS issue 20 and adopted on Alpha Crompbach to measure the stability of the meter, the researcher also relied on a one-sample T-Test and Paired sample t-Test at α=0.5.
The study comes up with the results that there were no significant differencesbetween sample of employees mean and sample of consumers mean in the industrial Institutionsin question, andthe view of consumers on the Syrian coast that meeting their needs, desires and productive quality is more important than environmental responsibility.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.