أثر استخدام طريقة جكسو للتعلم التعاوني في تطبيق أنشطة التربية المهنية لدى طلبة الصف الخامس الأساسي في مجال العلوم التطبيقية والأعمال الزراعية دراسة تجريبية في مدارس مدينة اللاذقية الرسمية
Abstract
يهدف البحث الحالي إلى دراسة أثر استخدام طريقة جكسو للتعلم التعاوني في تطبيق أنشطة التربية المهنية لدى طلبة الصف الخامس الأساسي في مجال العلوم التطبيقية والأعمال الزراعية. ولتحقيق أهداف البحث صممت الباحثة وحدة تعليمية وفق نموذج جيرلاك وإيلي، وتألفت هذه الوحدة من أربعة أنشطة في مجال العلوم التطبيقية والأعمال الزراعية هي: صنع الميزان متساوي الذراعين، صنع المغناطيس الكهربائي، ري نباتات الأصص، زراعة بذور الخضار والمحاصيل. طُبّقت الوحدة المقترحة على عينة قوامها (30) طالباً وطالبةً من طلبة الصف الخامس الأساسي في مدرسة رفيق إسكاف في مدينة اللاذقية التي تطبق فيها تجربة التربية المهنية. وتمّ اختبار مدى تطبيق الطلبة لكل نشاط من أنشطة الوحدة المقترحة من خلال اختبار قبلي/ بعدي تمّ التحقق من صدقه وثباته. توصّلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط درجات الطلبة في الاختبار القبلي ومتوسط درجاتهم في الاختبار البعدي، وذلك في جميع أنشطة الوحدة المقترحة، وهذا الفرق هو لصالح متوسط درجاتهم في الاختبار البعدي؛ أي أنه فرقّ ناجمٌ عن حجم الأثر الكبير والفعلي والهام الذي أحدثته طريقة جكسو في تحصيل الطلبة؛ حيث تراوحت قيم حجم الأثر (إيتا مربع) من (0.90-0.99) وذلك في جميع أنشطة الوحدة المقترحة، وفي ضوء النتائج التي توصل إليها البحث توصي الباحثة باعتماد طريقة جكسو للتعلم التعاوني في تطبيق أنشطة التربية المهنية لمختلف الصفوف، وتصميم دورات تدريبية لمعلمي التربية المهنية لتعريفهم بكيفية استخدام طريقة جكسو للتعلم التعاوني لما لها من إيجابيات في عملية التحصيل والتواصل بين الطلبة.
This research aims to study the impact of the use of the Jigsaw Method of cooperative learning in the application of the vocational education activities for the basic 5th grade students in the field of practical sciences and agricultural work. To measure the effect of using this method, the researcher designs a suggested unit according to the model of Gerlak & Eli. The unit consists of four activities: Making arms equal balance, making electrical magnet, irrigating plants containers, growing crops and vegetable seeds. The study focuses on sample consisting of (30) students from the basic 5th grade in School Rafik Skef, where the experience of vocational education is applied in the city of Latakia. The research measures the application of students for each activity in the proposed unit through reliable and valid Pre - and Post Tests. Results of this research show that there are statistical differences at the level of significances (0.05) between the average of students in Pre- Test and their average in the Post- Test in all the activities of the proposed unit. The statistical tests also show that these differences result from using the Jigsaw method of cooperative learning. Therefore, this study suggests adopting the Jigsaw method of cooperative learning in the application of vocational education activities for different rows as an effective method of instruction.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.