الدّلالة الشاردة وفضاء النّص " شعر المتنبي أنموذجاً"
Abstract
لم يكن من بين الأهداف التي رسمها البحث الموسوم بـ "الدلالة الشاردة وفضاء النص ـ شعر المتنبي أنموذجاً" تأسيس قاعدة لاستقبال شعر المتنبي حديثاً وفق نهج النقد التطبيقي، مع أنّ هذه القضية جديرة بالتناول، غير أنّ العائق الموضوعي لبلوغ مثل هذا الهدف المشروع يتركز أساساً حول إيجاد نظرية نقدية عربية متكاملة تنبثق من خصوصية النّصوص وتعبّر في الوقت نفسه عن روحها، فهذا الأمـر ليس متاحاً الآن، ومجرد الاعتراف بهذا التقصير في الحقيقة مؤشر مهم، لأنّ الادعاء الذي يحمل على الظنّّ بأنّنا نعالج أدبنا بمنهج أصيل يتفق وفهمنا الصحيح لخاصية النّص العربي والتراثي تحديداً يُفقد الدراسة مصداقيتها، لأنّنا بالفعل لم نَجُزْ بعدُ مرحلة التمثل والاقتباس من الزاد الفكري الغربي، وهذا ليس شراً على أية حال، وإن دلّ على شيء من التقصير، إلا أنّ المشكلة في هذه المسألة أن نبقى في حدود الاقتباس والتمثل أبد الدهر.
لا شك أنّ الهدف الذي تتوخاه هذه الدراسة يشكّل في الواقع منزلقاً؛ ذلك لأنّه يريد أن يثير مزيداً من التساؤلات المشروعة حول صمود نصوص أبي الطيب المتنبي الشعرية، ويريد أيضاً أن يوسع دائرة الجدال حول إمكانية الإفادة من طاقاته الإبداعية للخروج من مأزق الإبداع الفني المعاصر ومن مأزق النقد الحديث في آن واحد.
It is not one of the intentions of the research paper entitled “Unbounded Significance and Scope of the Text: AL Mutanabby’s poetry as an Example” to establish the foundation for the modern reception of AL-Mutanabby’s poetry according to applied criticism, although it is an important case which is worth discussing, however to achieve this justified intention depends mainly on finding a complete Arabic critical theory resulting from the specificity of the text, and, at the same time, expressing the essence of these texts.
This is not possible at present and this confession of the deficiency is really an important signifier because the false pretence which leads us to think that we are treating our literature through an original method which agrees with our right understanding of the specificity of the Arabic text and the cultural one, in particular, makes this study something incredible, because we really did not cross over the imitative and quotational stage of the western cultural heritage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.