دراسة مخبرية أولية من أجل استثمار إسفلت كفرية الطبيـعي في الأغطية السطحية للطرق المحلية
Abstract
يقوم هذا البحث بدراسة إمكانية استخدام الإسفلت الطبيعي المكون من صخور كفرية الإسفلتية (الغرافيون) في خلطات المجبول الإسفلتي الحار لاستخدامه في الأغطية السطحية للطرق المحلية بدلاً من استخدامه بالرصف التقليدي فقط .
الفكرة الأساسية من هذا الاستثمار تكمن في الاستفادة من الإسفلت المتشرب ضمن الصخر الإسفلتي, وبالتالي تقليل كمية الإسفلت النفطي المضاف لهذا المجبول عبر الاستعاضة عنه قدر الإمكان بإضافة الصخور الإسفلتية الطبيعية (الغرافيون الإسفلتي) المتوافرة محلياً في محافظة اللاذقية قرب كفرية .
وللوصول إلى ذلك تم إجراء تجارب على خلطات مخبرية تتنوع فيها النسب المضافة من الغرافيون والإسفلت النفطي , ومن ثم استخلاص المنحنيات المعبرة عن كل من (الثبات والانسياب والكثافة ونسبة الفراغات الهوائية ونسبة الفراغات المليئة) للمجبول الإسفلتي بدلالة عيار المواد الرابطة ووفقاً لنسب الغرافيون المضاف, واستناداً لتلك المنحنيات تمكنت الدراسة من الوصول إلى نسب اقتصادية لمكونات الخلطة تسمح باستخدام المجبول المقترح في تزفيت الطرق المحلية من الصنف (ب) وفقاً لنظام (AASHTO) .
Cette recherche a pour but de voir la possibilité d'utiliser l'asphalte naturelle , crée par les roches asphaltiques (gravillon) , comme couvertures superficielles des routes locales au lieu de l'employer seulement comme macadam traditionnel .
L'idée principale de cet exploitation est de profiter de l'asphalte imprégnée dans les roches asphaltiques de Kfarya par la diminution de la quantité d'asphalte pétrolieré .
L 'étude a été faite à partir des essais sur mélanges de proportions differentes de gravillons et d'asphaltes pétrolieres .
Les courbes obtenues nous permettent de désigner la stabilité , le ruissellement , la densité , la proportion des espaces et la durée de melée de goudrons en fonction des proportions de gravillons ajoutés .
A partir des resultants nous obtenons les proportions économiques des éléments des mélanges afin de l'utiliser dans le goudronnage des routes locales de catégorie (B) et selon le système (AASHHTO)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.